صنایع

نحوه طبقه بندی صنایع در بازار

در بورس ایران، هر نماد جدیدی که به بازار اضافه شود، در یک طبقه بندی قرار می گیرد. این طبقه بندی به شکل عمومی بوده و در دو سطح “گروه صنعت” و “زیرگروه صنعت” انجام می شود. که شما می توانید از بخش شناسنامه نماد در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اما این طبقه بندی بسیار متنوع بوده و امکان بهره برداری از آن را سخت کرده است.

 در نتیجه ما در نمودار، بر اساس یک روش معمول جهانی که در ادامه توضیح داده شده است، طبقه بندی بازار بورس کشور را که بیش از 50 مورد است به 11 ابر صنعت نگاشت کرده ایم.

در نسخه فعلی اپلیکیشن عرضه اولیه نمودار، از طبقه بندی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران استفاده شده است. در نسخه 2.0.1 به بعد امکان بهره برداری از ابر صنعت پیشنهادی نمودار نیز فراهم شده است.

ابر صنایع بازار اوراق بهادار

بازار اوراق بهادار، اغلب به 11 ابر صنعت که نشان دهنده بخش های اصلی اقتصاد  هستند تقسیم می شود. در هر ابر صنعت تعداد متفاوتی از شرکت ها با تمرکز بر حوزه های یکسان وجود دارد. سرمایه گذارانی که به یک بخش خاص از اقتصاد علاقه مند هستند یا استراتژی چرخشی صنعت برای سبد سرمایه گذاری خود دارند، ممکن است از صندوق های قابل معامله (ETF)  در صنعت انتخابی خود استفاده کنند.

1. مالی

ابر صنعت مالی از بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های بیمه، شرکت های املاک و … تشکیل شده است. به طور کلی بیشتر درآمد این ابر صنعت از رهن و وام  هایی بدست می آید که ارزش خودشون را از افزایش نرخ بهره کسب می نمایند.

2. خدمات

ابر صنعت خدمات  از شرکت های برق، گاز، آب و همچنین خدمات دهندگان آنها تشکیل شده است. به طور کلی این ابر صنعت از طریق شارژ مصرف کنندگان و کسب و کارهایی که بازده سود سهامی بیشتر از متوسط دارند درآمد مستمر ایجاد می کند.

*لازم به توضیح است که “خدمات“ ترجمه کلمه Utilities است  و نباید با خدمات (Service) که در مقابل تولید است اشتباه گرفته شود.

3. اقلام غیر ضروری مصرف کنندگان

این ابر صنعت از خرده فروشان ، شرکت های رسانه ای، ارائه دهندگان خدمات، شرکت های پوشاک و کالاهای بادوام مصرف کنندگان تشکیل شده است. به طور کلی این شرکت های از بهبود شرایط اقتصادی در زمانی  که مصرف کنندگان بیشتر خرج می کنند، سود می برند.

4. اقلام اساسی مصرف کنندگان

این ابر صنعت از شرکت های تولید مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین شرکتهایی که مصرف کننگان مایل به کاهش بودجه خود برای تهیه  محصولات ساخته شده آنها نیستند تشکیل شده است. به طور کلی این شرکت ها نقش دفاعی در تحمل شرایط رکورد اقتصادی دارند.

5. انرژی

این ابر صنعت از شرکت های اکتشاف و تولید نفت و گاز و همچنین شرکتهای تامین نیرو مرتبط، پالایشگاه ها و سایر عملیات تشکیل شده است. به طور کلی سود این شرکت ها به قیمت نفت خام، گاز طبیعی و سایر کالا ها بستگی دارد.

6. سلامت

این ابر صنعت از شرکت های بیوتکنولوژی، شرکت های مدیریت بیمارستانی، تولید کنندکان دستگاه های پزشکی و سایر تشکیل شده است. به طور کلی این بخش هم به عنوان یک فرصت رشد و هم به عنوان یک نقش دفاعی است چرا که مردم همیشه نیازمند کمک های پزشکی هستند.

7. صنعتی

این ابر صنعت از شرکت های هوافضا، دفاعی،  ماشین آلات، ساخت و ساز و تولیدی تشکیل شده است. به طور کلی  رشد این ابر صنعت ناشی از میزان تقاضا برای ساخت و ساز و محصولات تولیدی مثل ادوات کشاورزی است.

8. فناوری

این ابر صنعت از صنایع الکترونیک، توسعه دهندگان نرم افزار و شرکت های فناوری اطلاعات تشکیل شده است. به طور کلی این کسب و کارها توسط چرخه های بهبود و سلامت عمومی اقتصاد هدایت می شوند، اگرچه رشد آنها طی این سال ها بسیار زیاد بوده است.

9. مخابرات

این ابر صنعت از ارائه دهندگان خدمات بیسیم، شرکت های ارتباط کابلی، فراهم کنندگان خدمات اینترنت و شرکت های ماهواره ای و … تشکیل شده است. به طور کلی این شرکت ها درآمد مستمری از مصرف کنندگان ایجاد می کنند، اما برخی از زیر مجموعه های این صنعت با تغییری سریع مواجه هستند.

10. مواد

این ابر صنعت از معادن، پالایش، شیمیایی، جنگلداری و شرکت های مرتبط تشکیل شده است که برکشف و توسعه مواد اولیه خام تمرکز دارند. به دلیل آنکه این شرکت ها در ابتدای زنجیره تامین قرار دارند، در برابر تغییرات چرخه تجاری آسیب پذیر هستند.

11. املاک

این ابر صنعت از شرکت هایی تشکیل شده است که در مسکن، صنعت و خرده فروش املاک سرمایه گذاری می کنند. منبع اصلی درآمد این شرکت ها ناشی از اجاره و افزایش دارایی امکلاک است. در نتیجه این صنعت نسبت به نرخ بهره حساس است.

در حال حاضر سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، صنایع را به شکل زیر دسته بندی کرده است.

کد گروه های صنعتگروه های صنعت
1زراعت و خدمات وابسته
2جنگلداری و ماهیگیری
10استخراج زغال سنگ
11استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف
13استخراج کانه های فلزی
14استخراج سایر معادن
15حذف شده- فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی
17منسوجات
19دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش
20محصولات چوبی
21محصولات کاغذی
22انتشار، چاپ و تکثیر
23فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای
24حذف شده-مواد و محصولات شیمیایی
25لاستیک و پلاستیک
26تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی ونوری
27فلزات اساسی
28ساخت محصولات فلزی
29ماشین آلات و تجهیزات
31ماشین آلات و دستگاه‌های برقی
32ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی
33ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری
34خودرو و ساخت قطعات
35سایر تجهیزات حمل و نقل
36مبلمان و مصنوعات دیگر
38قند و شکر
39شرکتهای چند رشته ای صنعتی
40عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم
41جمع آوری، تصفیه و توزیع آب
42محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر
43مواد و محصولات دارویی
44محصولات شیمیایی
45پیمانکاری صنعتی
46تجارت عمده فروشی به جز وسایل نقلیه موتور
47خرده فروشی،باستثنای وسایل نقلیه موتوری
49کاشی و سرامیک
50تجارت عمده وخرده فروشی وسائط نقلیه موتور
51حمل و نقل هوایی
52انبارداری و حمایت از فعالیتهای حمل و نقل
53سیمان، آهک و گچ
54سایر محصولات کانی غیرفلزی
55هتل و رستوران
56سرمایه گذاریها
57بانکها و موسسات اعتباری
58سایر واسطه گریهای مالی
59اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن
60حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات
61حمل و نقل آبی
63فعالیت های پشتیبانی و کمکی حمل و نقل
64مخابرات
65واسطه‌گری‌های مالی و پولی
66بیمه وصندوق بازنشستگی به جزتامین اجتماعی
67فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط
68صندوق سرمایه گذاری قابل معامله
69اوراق تامین مالی
70انبوه سازی، املاک و مستغلات
71فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی
72رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن
73اطلاعات و ارتباطات
74خدمات فنی و مهندسی
76اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری
77فعالبت های اجاره و لیزینگ
82فعالیت پشتیبانی اجرائی اداری وحمایت کسب
90فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه
93فعالیتهای فرهنگی و ورزشی
98گروه اوراق غیرفعال
X1شاخص

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *