باتوجه به تفسیر های مختلف درباره برخی اصطلاحات به کاررفته در اپلیکیشن عرضه اولیه نمودار، در ادامه شرح و نحوه محاسبه این موارد در اپلیکیشن عرضه اولیه نمودار توضیح داده شده است

بازدهی اولیه:

به طور معمول در روزهای معاملاتی بعد از عرضه اولیه، سهم عرضه شده با تقاضای بالایی همراه است و قیمت پایانی آن برای روزهای متوالی روند افزایشی را تجربه می کند. این افزایش قیمت تا زمانی ادامه دارد که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود و قیمت سهم به تعادل برسد. این که چه قیمتی، قیمت تعادلی سهم خواهد بود از نگاه تحلیل گران مختلف تا حدودی متفاوت است.

هر گاه قیمت سهم به این قیمت تعادلی برسد، بازدهی اولیه سهم پایان یافته است.

در اپلیکیشن عرضه اولیه نمودار تعداد روز بازدهی اولیه، تعداد روزهایی را شمارش می کند که قیمت پایانی سهم پس از عرضه، نسبت به روز قبل از آن افزایشی باشد.

برای مثال اگر یک سهم، با قیمت 1,000 ریال عرضه شود، و قیمت پایانی آن در 5 روز معاملاتی بعدی، به ترتیب 1,050، 1,103، 1,158، 1,216، 1,200 باشد، تعداد روز بازدهی اولیه برای این نماد فرضی، 4 منظور می گردد چون در روز پنجم، قیمت پایانی آن نسبت به روز چهارم با کاهش مواجه بوده است.

روز معاملاتی/ روز تقویمی:

سهم ها به دلایل مختلفی (مثل شرکت در مجمع یا …) در بعضی روزها معامله نمی شوند، در نتیجه اگر تنظیم اپلیکیشن را به روزهای معاملاتی تغییر دهید، عدد نمایش داده شده در اپلیکیشن تنها روزهایی را شمار می کند که سهم قابلیت معامله داشته است و به شکل دقیقتر قیمت پایانی برای آن محاسبه شده است و در سایت مدیریت فناوری بورس تهران موجود است.

به شکل پیش فرض اپلیکیشن براساس روزهای تقویمی کارخواهد کرد. (از نسخه 2.0.1 به بعد)

 

آیا سود نمایش داده شده در اپلیکشن دقیق است؟

سود نمایش داده شده در اپلیکیشن تخمینی است و ممکن است با سودی که شما واقعا کسب می کنید، متفاوت باشد.

در شرایط زیر سود واقعی شما ممکن است بیشتر باشد:

  1.  قیمت سهم پس از پایان بازدهی اولیه و رسیدن به قیمت تعادلی، مجدد صعودی شده باشد یا سهم سود نقدی منتشرکرده باشد و شما سود بیشتری کسب کنید.
  2. بازدهی براساس قیمت پایانی محاسبه می شود که امکان دارد با قیمتی که شما واقعا موفق به فروش شده اید متفاوت باشد در نتیجه سود شما نیز با بازدهی محاسبه شده در اپلیکیشن متفاوت باشد.
  3. سهم پیش از پایان بازدهی اولیه از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی داشته باشد و در آن حق تقدم منتشر کرده باشد، در این حالت بخشی از منفعت که ناشی از حق تقدم است در حال حاضر لحاظ نمی شود و سود شما کمتر محاسبه می شود.

در شرایط زیر سود واقعی شما ممکن است کمتر باشد:

  1. شما پیش از پایان بازدهی اولیه و رسیدن به قیمت تعادلی اقدام به فروش سهم کرده باشید.
  2. بازدهی براساس قیمت پایانی محاسبه می شود که امکان دارد با قیمتی که شما واقعا موفق به فروش شده اید متفاوت باشد در نتیجه سود شما نیز با بازدهی محاسبه شده در اپلیکیشن متفاوت باشد.

آیا تاثیر مجامع در بازدهی اولیه نمایش داده شده در اپلیکیشن درنظر گرفته شده است؟

از نسخه 2.0.1 اپلیکیشن نمودار، تاثیر مجامع به شکل زیر درنظر گرفته می شود

اگر پیش از پایان بازدهی اولیه مجمع تشکیل شود و سود نقدی تصویب کند، DPS آن به ازای حداکثر تعداد تخصیص داده شده از آن سهم به میزان بازدهی اولیه اضافه می شود.

اگر پیش از پایان بازدهی اولیه مجمع تشکیل شود و اقدام به افزایش سرمایه نماید، قیمت خرید سهم تعدیل می شود و به آن میزان به بازدهی اولیه اضافه می شود ولی بخشی که مربوط به حق تقدم شما است در حال حاضر در محاسبات بازدهی لحاظ نمی شود. (لازم به ذکر است که در سال 1398 و 1399 تنها عرضه اولیه نماد شصدف این شرایط را داشته است وعملا بخشی از سود آن در محاسبات بازدهی درنظر گرفته نشده است)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *